Varukorg
Du har inga produkter i varukorgen.
Här svarar vi på de vanligaste frågorna om våra produkter.
Är det keramiska packningar i era blandare?
– Ja, alla våra blandare har keramiska packningar.
Kan man beställa reservdelar till era blandare?
– Ja, det finns reservdelar till alla blandare i vårt sortiment. Det kan dock förekomma viss leveranstid på dem.
Hur byter man packning i en blandare?
- Det är lite olika beroende på om du har en tvågreppsblandare eller engreppsblandare. Se instruktionsfilmerna nedan för vägledning.
Hur monterar jag en dörr från Qvesarum?
- Alla dörrar måste monteras fackmannamässigt för att garantier ska gälla i enlighet med Boverkets riktlinjer.
Hur ska jag ytbehandla en dörr som endast är grundmålad?
- Dörrar som levereras grundmålade ska toppmålas fackmannamässigt innan montering. Det är viktigt att dörren målas innan montering för att göra det möjligt för alla ytor på både dörr och karm att bli målade. På så sätt håller dörren längre och eventuell sprickbildning samt möjlighet för fukt att tränga in i dörren minimeras.
Hur sköter jag min oljade trädörr på bästa sätt?
– Dörrar i teak eller ek sköts väldigt enkelt genom att de oljas in. Beroende på var både dörrarna och huset är placerat, så utsätts dörrarna olika beroende på väder och vind. Detta innebär att de bör oljas in 2-4 gånger per år för att minimera rörelser och spricker i träet. Både insida och utsida skall oljas.
Om jag beställer en isolerad dörr med glas och spröjs (dvs. kassett), är det fast spröjs även på insidan/glasdelande?
– Nej om du beställer en dörr med isolerglaskasset så ingår det utanpåliggande och avtagbara spröjs på utsidan.
Jag skall beställa en dörr, vad ingår; tex karm, lås, trycke mm.? Kan ni även hjälpa till med montering av dörren?
– När du beställer en dörr hos oss ingår dörrblad, karm med tröskel (alltid i teak), låskista/slutbleck ( Dorma 9192), samt tätningslist. Enklare är att säga att du skall köpa till trycke och låscylinder till din nya dörr. Vi kan även bistå med detta om så önskas. Vi utför gärna montering och för monteringen är det möjligt att göra ROT-avdrag. Be gärna säljaren att offerera montering i samband med att ni beställer dörren. Meddela även om du vill beställa till foder till dörren.
Jag skall beställa en dörr av er, där min yttervägg är 280 mm. Kan jag beställa en dörr av er med ett karmdjup som är 280 mm?
– Nej, karmdjupet på våra dörrar är 120 mm. Resten av smygen bör du täcka med en smygbräda.
Hur mycket kan man bredda sina dörrar utan att vi skall få konstruktionsproblem? Vad rekommenderar Qvesarum?
Enkeldörrar: Det är inte lämpligt att bredda dessa mer än upp till max 1100 mm.
Pardörrar: Det är inte lämpligt att bredda dessa mer än upp till max 1500 mm.
Ytterligare info: Där finns ett spann mellan 1100 och 1200 mm som kan bli en utmaning. Det är egentligen lite för brett för en enkeldörr och för smalt för en pardörr. När en kund kommer in med dessa måtten så rekommenderar vi pardörr med något breddad gångdörr för att inte gånghålet skall bli för snävt.
Vad gör jag om jag får en spricka i träet i min dörr?
- Sprickor kan förekomma till dess att dörrarna har acklimatiserat sig på den plats där de monterats. Bättringsmålning kan behövas i speglarna.
Jag vill ha en väldigt mörk dörr, exempelvis en svart. Går det att beställa hos er?
- Vi avråder starkt från att ha dörrar i mörka färger och målar inte dörrar i svart eller annan, väldigt mörk färg, i vår tillverkning. Om kund själv väljer att måla dörren i mörkare kulör än NCS S 7500-N, kan Qvesarum inte garantera formstabiliteten på dörren. En dörr som tillverkas av homogent trä och målas i en mörk kulör är inte långsiktigt hållbar eftersom den blir extremt varm vid solljus, vilket leder till att färgen kan bubbla, träet i dörren kan förlora sin form.
Kommer era produkter (exempelvis dörrstolparna hund och katt) i gjutjärn att rosta?
- Alla våra gjutjärnsprodukter gjuts i sandformar och dörrstopparna i form av en hund och en katt är obehandlade och kommer med tiden att rosta. Vill man undvika rost kan man måla dessa med rostskyddande färg. Övriga gjutjärnsprodukter, exempelvis tamburmajorer, hängare, bord och ventiler & galler är målade vid leverans men kan med tiden rosta om de står utomhus.
Era antika terrakottaplattor är de verkligen gamla på ”riktigt”, och i så fall vart kommer dem ifrån?
- Ja de är gamla, och därmed sk. återanvända. Åldern på dessa kan vara mellan 50 till 100 år. Eftersom efterfrågan är stor så köper vi in dem där vi kan få tag på dem, helt enkelt. Det kan vara syd Europa eller Fjärran östern. Vi selekterar dessa mycket noga och tar bara in plattor med fin patina. Plattorna är rensade från bruk och grovrengjorda. Ytterliggare rengöring kan behövas innan och efter läggning. För mer info se vår läggningsanvisning.
Jag vill gärna beställa ett par grindar men undrar vad ni lämnar för rostskyddsgaranti?
- Alla grindar, utom Huseby, pulverlackas, och där lämnar vi 3 års rostskyddsgaranti.
Hur lång är leveranstiden på era grindar?
- Leveranstiden är normalt 90-120 dagar.
Hur breda grindar kan man beställa?
- Om du vill ha en grind med våra stolpar, så går det bra att beställa grindar upp till 4 meter. Har du ett längre avstånd så rekommenderar vi att du gjuter stolpar, och beställer grindar med infästningsbeslag för fasta stolpar. Den s.k. handelen sitter då svetsad på ett plattjärn som ska bultas in i befintlig murad eller gjuten pelare.
Jag skulle vilja ha en speciell design på min grind. Kan ni bygga den till mig?
- Nej, vi kan bara leverera grindar utifrån våra standardmodeller som du hittar på vår hemsida.
Jag vill ha motoröppning på min grind. Kan ni leverera det?
- Nej, vi levererar endast grinden, och rekommenderar istället att ta kontakt med en leverantör av motordrivning.
Har ni grindar i standardmått hemma?
- Ja, vi har trägrindar i standardmått i lager. De går bra att beställa i webbutiken och de levereras kompletta med grindblad inklusive grindstolpar och finns i tre standardmått.
Hur ska jag ytbehandla fönster som levereras grundmålade?
- Fönster som levereras grundmålade ska toppmålas fackmannamässigt innan montering. Det är viktigt att ditt fönster målas innan montering för att göra det möjligt att alla ytor på både fönster och karm ska bli målade. På så sätt håller ditt fönster längre och eventuell sprickbildning samt möjlighet för fukt att tränga in i ditt fönster minimeras.
Blir det kondens i era kopplade fönster/fönsterdörrar?
– En viss kondens får man räkna med i dubbelkopplade fönster och dörrar. Kondensbildningen kan vara extra tydlig vid vissa väderomslag.
Om jag beställer ett fönster med isolerglaskassett och med spröjs, är det fast spröjs? Är det spröjs även på insidan?
– Om du beställer ett fönster med med isolerglaskassett så ingår det utanpåliggande, och avtagbara spröjs på utsidan.
Jag har ett karmdjup som är 105 mm, kan jag få det på mina fönster jag skall beställa?
– Nej, vårt karmdjup är 120mm och det är för att de skall passa den beslagningen vi använder.
Jag vill beställa fönster som skall vara vita inåt men röda på utsidan, går det bra?
– Ja, det går bra mot en tilläggskostnad.
Behöver jag måla över kittet på mina nya fönster?
– Alla våra fönster som levereras med kitt har målat kitt i samma kulör som ytterbågen. Kittet för vitmålade fönster är vitt och brunt för teakfönster. För våra övriga kulörer gäller följande: Stormy grey-grått kitt, Mörkgrå-grått kitt, Grågrön-grått kitt, Allmogegrön-grått kitt, Vagnsgrön-grått kitt, Dimblå-grått kitt, Allmogeblå-grått kitt, Guldockra-vitt kitt, Ljus ockra-vitt kitt, Engelskt röd-brunt kitt . Kittet övermålas med den kulören som valts.
Är era kopparbadkar behandlade? Om inte ärgar eller missfärgar de något?
- Nej, de är polerade, dvs. obehandlade. Kopparen kommer att oxidera, dvs. mörkna med tiden, vilket är naturligt. Vill man ha dem blanka så får man helt enkel polera dem med kopparputs alternativt använda citronsyra, vid behov.