Qvesarum Ikon

Kategorier

Produkter

Aktuella kampanjer

Måttbeställ

Kategorier

Favoriter

Du har inga favoriter.

Du har inte besökt några produkter.

Du har inga listor.

Varukorg

Du har inga produkter i varukorgen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev & få en rabattkod med 10% på ditt första köp i webbutiken! Registrera dig nu.

Allmänna köpvillkor

Vi på Qvesarum har ambitionen att alltid ge god service och så tydlig information som möjligt till våra kunder. Därför har vi utarbetat följande Köpvillkor, som vi rekommenderar att du tar del utav innan köp. Vid eventuella frågor kontakta oss gärna!

Alla priser är i SEK, inklusive moms om 25 %, och gäller fritt levererat i vår butik. Fraktkostnad (inte vid egen hämtning) redovisas innan bekräftat köp. Qvesarum reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation. Vid eventuella felaktigheter förbehåller sig Qvesarum rätten att korrigera detta i efterhand.


Betalning


Webbutik


I webbutiken betalar du smidigt via Klarna Checkout där flera betalningslösningar erbjuds: Klarna Faktura, kortbetalning, direktbetalning via Internetbank eller delbetalning.

Om du valt Klarna faktura som betalalternativ, observera då att du måste betala fakturan inom utsatt tid även om du returnerar en vara. Återbetalning sker sedan inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur.


Fysisk butik


I våra fysiska butiker arbetar vi för att minimera hanteringen av kontanter och tar gärna emot betalning med kort, Swish eller via Klarna Checkout.

Om du är bosatt utanför Sverige och vill handla av oss, eller om du har frågor som rör betalning, är du välkommen att kontakta oss genom att skicka ett mail till [email protected].


Leverans


Leveranstid


Normalt räknar vi med en leveranstid inom en vecka för paketleveranser. Vid hög orderingång kan dock leveranstiden bli längre. Vid större order av produkter som skickas på pall är leveranstiden c:a 7-10 arbetsdagar. Vid måttbeställda produkter är leveranstiden normalt 90-120 dagar från att ritningen/ritningarna av beställningen blivit godkänd. En eventuellt avvikande leveranstid anges på informationen som skickas till dig i samband med att varan expedieras. Qvesarum AB ansvarar inte för eventuella förseningar som uppstår hos transportören under transport eller hos en underleverantör och står ej för extra kostnader (exempelvis hantverkare eller andra merkostnader) som kan ha orsakas p.g.a. leveransförhinder och/eller förseningar. Qvesarum står inte för kompensation vid försening av en leverans.

Om en beställd vara skulle vara restnoterad meddelar vi dig detta, och samtidigt beräknad leveranstid av densamma, för att godkänna senare leverans eller om så önskas makulera restbeställningen (då återbetalas varans/orderns värde).


Leveranssätt


Beställningar som görs i vår webbutik skickas med DHL, dock med undantag för ordrar som skickas på pall inom Skåne, vilka levereras med Best Transport. Mindre beställningar på under 20 kg skickas som paket. Om du handlar som privatperson skickas paketet till närmaste DHL Servicepoint där du, efter att du blivit aviserad via SMS, kan hämta ut ditt paket. Större och tyngre försändelser som skickas på lastpall levereras direkt till angiven leveransadress.

Gods som skickas på pall levereras till dörr/port/tomtgränsen helgfri vardag mellan kl 7-17, inbärning ingår ej. DHL kontaktar dig för att boka utkörning och leverans sker inom ett tvåtimmarsintervall. Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av DHLs fasta rutter på din ort.

I vår ordinarie frakt av pallgods ingår lossning vid tomtgräns med bakgavellift. Om du önskar eller har behov av annan metod för lossning av gods, som t.ex kranbil måste detta specificeras på ordern. Om detta ej är specificerat så står kunden för eventuella extra kostnader.

Qvesarum AB ansvarar inte för eventuella felleveranser eller förseningar från underleverantör samt för extra kostnaden kan ha orsakas p.g.a. leveransförhinder eller/och förseningar.

Eventuella kostnader för lagerhyra debiteras kund i det fall utkörning inte bokas inom fyra arbetsdagar. Eventuell kostnad för bom-körning kan också komma att debiteras om mottagaren inte tar emot leveransen på överenskommen tid eller vid leveransförhinder.


Hämta på huvudlager


Beställda varor kan avhämtas i vår butik/på vårt lager i Slogstorp, strax utanför Löberöd. Varuutlämning sker under vardagar, 10.00-17.00. Upphämtning av varor ska ske inom tio arbetsdagar från det att vi meddelar att din beställning är redo för upphämtning Tag alltid med vår orderbekräftelse när varor skall avhämtas. För ytterligare information kontakta gärna [email protected].


Leveransadress


Beställningar gjorda i vår webbutik levereras alltid till den leveransadress som angivits i beställningen. I enlighet med Klarnas riktlinjer ska korrekt leveransadress fyllas i i Klarna Checkout i samband med beställningen. På grund av bedrägeririsken har vi har inte möjlighet att ändra leveransadressen på redan lagda ordrar.


Avisering av leverans


När en vara har aviserats att den är klar för leverans, lagerför Qvesarum denna i 14 dagar. Har varan inte hämtats ut eller levererats under denna tid har Qvesarum rätten att slutfakturera ordern. Qvesarum tar därefter inget ansvar för lagrade artiklar.


Ej uthämtad order


I det fall en order inte hämtas ut från DHL debiteras kund 250 kr för returfrakt av paket till utlämningsställe. Ej uthämtad order som skickats på pall debiteras enligt aktuell prislista och debiteras kund.


Måttbeställda produkter


Ni kan ha beställt en specialbyggd produkt som kan avvika från gällande byggregler och/eller från sedvanligt utförande av motsvarande produkt. Vid beställning av denna vara friskriver sig Qvesarum från fel hänförligt till sådan avvikelse. Det åligger kunden/byggmästaren/kontrollansvarige att själv kontrollera att produkten de beställt motsvarar gällande regelverk/bygglagstiftning/handikappanpassning/brandskydd/Skyddsföreskrifter etc. där produkten ska monteras. På www.boverket.se hittar ni mer information om gällande byggregler och lagstiftning. Ingen retur- eller ångerrätt gäller för måttanpassade/specialtillverkade produkter.

Vi tar ut en handpenning på 50% av varans/varornas värde vid beställning av måttanpassade/specialtillverkade produkter. Slutbetalning av måttbeställda produkter sker innan leverans. Qvesarum har ingen möjlighet att lagerhålla måttbeställda produkter till kund utan förbehåller oss rätten att debitera en lagerhållningskostnad baserat på 5% av produktens värde per månad som Qvesarum lagerhåller produkten. Kund har 15 dagar på sig att hämta ut/ta emot sin produkt efter att Qvesarum kommunicerat att den är redo för leverans innan Qvesarum har rätt att debitera lagerhållningskostnad.



Övrigt


Blandare


För blandare avsedda för inbyggnad i vägg gäller speciella regler i Sverige. Läckageboxar eller dylikt följer inte med i något fall och det finns inte heller några specialanpassade boxar. Tala i första hand med er installatör om installationsreglerna och de standardboxar eller andra metoder som finns att tillgå.


Furuprodukter


Observera att samtliga produkter som är tillverkade i furu måste målas fackmannamässigt innan dessa monteras.


Reservationer


Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser.


Personuppgifter & cookies


Personuppgifter


När du handlar i vår webbutik, alternativt beställer måttanpassade produkter hos oss tar vi ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla personuppgifter används endast inom vårt datasystem och hanteras i enlighet med GDPR. Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden.

Qvesarum AB med organisationsnummer 556589–1412 ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter (personuppgiftsansvarig) när vi behandlar dina uppgifter för egna ändamål. Om du har några frågor angående vår behandling av dina personuppgifter eller om du ha information om vilka personuppgifter vi har om dig är du välkommen att kontakta oss på vår e-postadress [email protected] eller ringa oss på telefonnummer 0413-5003330.


När du handlar i webbutiken


För att vi ska kunna fullgöra ditt köp i webbutiken krävs att vi behandlar uppgifter om dig. Om du ej anger dina uppgifter kommer vi inte ha möjligheten att genomföra ditt köp hos oss. Vi måste även behandla dina uppgifter för att följa lagstadgade eller andra krav, exempelvis bokföringslagens krav på att spara uppgifter.

Läs gärna mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår integritetspolicy.


Cookies


Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade ”cookies” på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.


Fraktkostnad


Inom Sverige


Alla priser för fraktkostnad som anges på vår hemsida avser frakt inom Sverige vid order i webbutiken. Vid order som skickas som paket är fraktkostnaden 79 kr*. Fraktkostnad för leverans på pall debiteras för exempelvis badrumsmöbler, badkar, badrumsporslin, golvmaterial, möbler, trädgårdsmöbler samt tegel, från 750 kr/lastpall och är viktbaserad. Aktuell fraktkostnad visas i alltid i kassan. För ytterligare information om leveranser se Transporter.

Vid order via telefon, e-post eller i butik debiteras frakt enligt offert.

* För leveranser till exempelvis öar där vägförbindelse med fastlandet saknas debiteras fraktkostnad enligt tabell.


Order


Orderbekräftelse


När din beställning har inkommit skickas omgående en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit i beställningen. Du får även information via e-post när vi påbörjat behandlingen av din order. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.


Retur, öppet köp, bytes- och ångerrätt


Retur & ångerrätt


Passade inte produkten du beställt eller vill du av någon annan orsak skicka tillbaka den? Lugn, du har alltid 14 dagars returrätt från det att du mottagit varan när du beställt via vår webbutik.

Så här returnerar du en vara:

1) Klicka på knappen anmäl retur nedan, fyll i och skicka in din anmälan om retur.

2) Vi skickar en retursedel till dig via e-post.

3) Du packar din vara i originalemballage (så som produkten levererades till dig eller likvärdigt), klistrar retursedeln på paketet och lämnar det på närmaste DHL Servicepoint.

4) Vi registrerar din retur och krediterar den inom 14 dagar från mottagandet.

5) Återbetalning sker på samma sätt som du valt för betalning. Vi drar av kostnaden för returfrakt (79 kr för paket)


Öppet köp och returrätt gäller ej på golvmaterial.


Öppet köp


Vid köp av varor i någon av våra fysiska butiker gäller öppet köp i 14 dagar. Vid återlämnandet skall varan vara oanvänd. För att vi ska kunna göra en återbetalning krävs kvitto på inköpet.


Bytesrätt

Förutom 14 dagars öppet köp/ångerrätt erbjuder vi dig som kund 30 dagars bytesrätt efter det att du har tagit emot varan. Varan byts mot likvärdig vara eller ett tillgodohavande. Bytesrätt gäller förutsatt att varan är i nyskick och oanvänd, omonterad samt i originalförpackning/originalemballage. Du som kund står för leveranskostnaderna och transportrisken.

Bytesrätt/öppet köp gäller inte specialbyggda och måttanpassade produkter och inte heller golvmaterial.

Förpacka returförsändelsen väl. När det gäller returnerade varor (ångerköp) står du för transportrisken och kostnaden för transport.

Observera att om du inte hämtar ut eller tar emot dina beställda varor, debiteras du för fraktkostnaden till dig, returfrakt samt hanteringskostnader.


Transporter


Transportförsäkring


Alla sändningar transportförsäkras. Eventuella transportskador skall anmälas till transportören (chauffören) snarast efter det att skadan konstaterats. Om en leverans är transportskadad vid mottagandet ska detta anmälas till och noteras av chauffören, för att försäkringen skall gälla.


Reklamation/transportskada

Om en vara eller varans emballage är uppenbart defekt och skadat vid mottagandet måste transportören göra en notering om skadan. Om en levererad vara är felaktig, defekt eller felexpedierad, var vänlig fyll i vårt reklamationsformulär. Vi återkommer i ärendet så snart som möjligt, oftast inom 72 timmar.

Felaktig levererad eller skadad vara oavsett om skadan är på emballaget eller på den fysiska varan (vid transportskada se under Transportförsäkring ovan) skall reklameras inom fem arbetsdagar från leveranstillfället. En vara som har en uppenbar skada vid leverans måste reklameras innan den monteras/installerad för att Qvesarum ska kunna hantera reklamationsärendet vidare. Vid överenskommen återsändning av en felaktig eller skadad vara står Qvesarum för fraktkostnad och eventuell ersättningsleverans. Varan skall återsändas väl emballerad, med bifogad beskrivning av felaktigheten, tillsammans med faktura eller orderunderlag. Kontakta [email protected] för att få en retursedel. När det gäller returtransport står kunden för transportrisken.

Observera att synliga skador eller defekter som finns vid leverans av måttanpassade produkter måste dokumenteras och reklameras innan montering sker för att en reklamation ska godtagas. Qvesarum har inte möjlighet att behandla en reklamation av en monterad/installerad produkt.

Trägolv av furu eller gran kan ej reklameras efter att golvet är lagt.

Reklamation av måttanpassad produkt

Vi följer branschens rekommendationer kring bedömning av snickerier och måleriarbeten, vilket innebär att en bedömning ska ske enligt detta dokument, se sidorna 21 samt 45 och 47 för instruktion kring hur bedömning av snickerier och måleriarbeten ska granskas vid en eventuell reklamation. För att en reklamation ska accepteras krävs det att produkten är fackmannamässigt monterad. I det fall Qvesarum kör ut för att hantera en reklamation som bedöms vara orsakad av felmontering av produkten debiteras serviceavgift enligt aktuell timtaxa för att åtgärda problemet.


Garanti/Reklamation


Normal garanti mot produktionsfel är 2 år. Qvesarum bär inget direkt eller indirekt ansvar för t.ex. (men ej begränsat till) inkompatibilitet, leveransförseningar, driftsavbrott, merarbete, installationskostnader eller annan ekonomisk skada. Qvesarum ersätter aldrig kostnader för tredje part om inte detta har överenskommits i förväg. Observera att synliga skador eller defekter som finns vid leverans av måttanpassade produkter måste dokumenteras och reklameras till Qvesarum. Svar från Qvesarum på reklamationsärendet ska erhållas innan montering sker.

Qvesarum friskriver sig från garantiåtaganden utanför EU.



Force Majeure

Qvesarum är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra leverans av beställda varor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter och dessa försvårar, förhindrar, eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter skall anses vara bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I Force Majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner, varningar, försäljningsförbud, etc.


Ansvarsbegränsningar


Qvesarum kan inte garantera att informationen på vår hemsida är fullständig eller riktig. Uppgifter och lagregler kan ha ändrats så att det påverkar informationen på webbplatsen. Även externa länkar och dokument kan ha ändrats utan vår vetskap och vi tar inte ansvar för denna informationen.


Fynda


Under rubriken ”Fynda” säljer vi exempelvis utgående produkter och utställningsexemplar. Mindre skador kan förekomma på produkterna vi säljer under fynda och de säljes i befintligt skick. Kontakta någon av våra säljare vid frågor innan köp. Inga garantier gäller på produkter som säljs under Fynda.


PRESENTKORT


På Qvesarum säljer vi presentkort som kan ställas ut på valfritt belopp. Presentkorten kan nyttjas i våra fysiska butiker samt i webbutiken. Presentkort gäller i ett år från utfärdandet i det fall inget annat anges på presentkortet.

ROT

För monteringsarbete som vi utför är det möjligt att göra ROT-avdrag. För att få ROT-avdrag måste personnummer på personen som ROT-avdraget ska göras på samt fastighetsbeteckningen meddelas, gärna i samband med att ordern läggs.

I det fall kunden har förbrukat hela sitt ROT-avdrag och ingen ersättning utgår från Skatteverket kommer Qvesarum att fakturera motsvarande belopp.

MONTERING

Inför en montering ansvarar Qvesarum för att informera varje kund om vilka förutsättningar som krävs för att den inbokade monteringen ska kunna genomföras. Kund som beställt monteringsarbetet ansvarar för att säkerställa förutsättningar finns för montering. I det fall Qvesarum kommer ut till kund för att genomföra en montering där förutsättningarna för montering inte är på plats debiteras timpris för inplanerat arbete utöver det offererade priset för monteringen. Kund som beställt montering ansvarar också för att platsen där monteringen ska ske är tillgänglig för montörer och fordon som krävs för köra fram med produkterna som ska monteras.